İnsanla
görünen O İlah adına,
1. Kafirlerin (kalp körlerinin) ve O İlah'ın yoluna set çekenlerin yaptıkları boşa gider,
3. Bunun
nedeni kafirlerin (kalp körlerinin) gerçek dışı şeylere tabi olmaları, iman edenlerin ise rablerinin gerçekliğine tabi olmalarıdır. O İlah insanların halini işte böyle sergiler,
4. Kafirlerle (kalp körleriyle) karşılaştığınızda onlara kulluğu açıklayın, ta ki onlar iyice anlayıncaya kadar. Sonra onlar harp silahlarını ve günahlarını terk edinceye kadar, hediye alarak veya hediye vererek kulluk bağlarını güçlendirin. İşte durum bu, elbette O İlah dileseydi onlara yardım ederdi, fakat bu durum bazılarınızın diğer bazıları ile imtihanıdır ve O İlah
yolunda öldürülenlerin yaptıkları boşa çıkarılmaz,
("Rikab": Boyunlar, ense kökleri, boyunduruk altında olanlar, kullar, köleler. "Darb": Vurmak, çarpmak, beyan etmek, açıklamak. "Vesak": Bağ, bağlantı, yemin ederek antlaşmak, sözleşme. "Fida": Dağıtmak, hediye etmek, bahşiş vermek. "Harb": İki devletin siyasi ilgiyi keserek silahlı kuvvetlerle çarpışması. "Evzar": Vizr'in çoğulu, ağırlıklar, yükler, günahlar. "İntisar": Yardım etmek, hakkını almak, öç almak.
Bu noktada Diyanete sormak lazım; Ayetin gökler katındaki muhkem anlamını anlamadın ve anlatamadın, kabul. Ayetteki "ihtisar" kelimesini intikama çevirdin, o da kabul. Peki, nasıl oldu da ayetteki "fida" kelimesinin yerine ayette olmayan "fidye" kelimesini koydun, hiç mi kalbin sızlamadı..? )
("Rikab": Boyunlar, ense kökleri, boyunduruk altında olanlar, kullar, köleler. "Darb": Vurmak, çarpmak, beyan etmek, açıklamak. "Vesak": Bağ, bağlantı, yemin ederek antlaşmak, sözleşme. "Fida": Dağıtmak, hediye etmek, bahşiş vermek. "Harb": İki devletin siyasi ilgiyi keserek silahlı kuvvetlerle çarpışması. "Evzar": Vizr'in çoğulu, ağırlıklar, yükler, günahlar. "İntisar": Yardım etmek, hakkını almak, öç almak.
Bu noktada Diyanete sormak lazım; Ayetin gökler katındaki muhkem anlamını anlamadın ve anlatamadın, kabul. Ayetteki "ihtisar" kelimesini intikama çevirdin, o da kabul. Peki, nasıl oldu da ayetteki "fida" kelimesinin yerine ayette olmayan "fidye" kelimesini koydun, hiç mi kalbin sızlamadı..? )
5. Onları
doğru yola kavuşturur ve hallerini düzeltir,
( Kimdir doğru yola kavuşturulan ve halleri düzeltilen bu kimseler? Şehitler olamaz, çünkü onlar zaten cennetlik. O kimseler, üstteki ayette okuduğumuz üzere Müminler tarafından nefsi öldürülen kafirlerdir. Demek ki meselenin esası bir insanı öldürmek değil, bir insana iman bilgisi vererek yaşatmakmış. )
( Kimdir doğru yola kavuşturulan ve halleri düzeltilen bu kimseler? Şehitler olamaz, çünkü onlar zaten cennetlik. O kimseler, üstteki ayette okuduğumuz üzere Müminler tarafından nefsi öldürülen kafirlerdir. Demek ki meselenin esası bir insanı öldürmek değil, bir insana iman bilgisi vererek yaşatmakmış. )
6. Ve onları
onların bildiği cennete koyar.
("Arraf": Göçebe Arap aşiretlerinin örfe dair genel bilgileri. )
("Arraf": Göçebe Arap aşiretlerinin örfe dair genel bilgileri. )
7. Ey
iman edenler, eğer siz O İlah’a yardım ederseniz O da size yardım eder ve güç
verir,
8. Kafirlerin (kalp körlerinin) sonu ise yıkımdır, O İlah yaptıklarını boşa çıkarmıştır,
9. Bunun sebebi, O
İlah’ın indirdiği şeyleri sevmedikleri içindir, yaptıkları bu yüzden boşa
gitti,
10. Yeryüzünde dolaşmıyor ve O İlah'ın kendilerinden önce gelip geçenleri nasıl dumura uğrattığını görmüyorlar mı? Kâfirlerin (kalp körlerinin) başına gelecek olan da aynısıdır,
11. Çünkü
O İlah iman edenlerin koruyucusudur ama kâfirlerin (kalp körlerinin) koruyucusu yoktur,
12.
Muhakkak ki O İlah iman edip içten olanları altından ırmaklar akan (içinde her şeyin su gibi
aktığı) cennetlere koyar. Kafirler (kalp körleri) ise hayvanlar gibi yeyip içmekle
kaldıklarından yerleri ateştir,
13. Seni
sürüp çıkaran şu şehir var ya, biz ondan daha güçlü nicelerini yok ettik de
yardım edenleri olmadı,
14. Rabbinden açık bir delili olan kimse, kötü işlerini güzel gören ve kendi arzularına bağlanan kimseye benzer mi?
15. Koruyup korunanlara vaat olunan cennet şöyledir; Bozulup kokuşmamış sudan nehirler, tadı ekşimemiş sütten nehirler, içenler için lezzetli şaraptan nehirler ve halis baldan nehirler, türlü çeşitten ürünler, daha önemlisi rablerinin
hoşnutluğu vardır. Hiç bunların hali kızgın çölde susuz kalıp da içini kavuran
kaynar suya bile muhtaç kalan kimselerin haline benzer mi?
( Kokuşmamış su ırmakları temiz ve günahsız geçen hayatlar, ekşimemiş süt ırmakları yalan karışmamış ilimler, lezzetli şarap ırmakları yoldan çıkarmayan aşk sarhoşluğu, halis baldan ırmaklar ise insanlara faydası olan işlerdir. )
( Kokuşmamış su ırmakları temiz ve günahsız geçen hayatlar, ekşimemiş süt ırmakları yalan karışmamış ilimler, lezzetli şarap ırmakları yoldan çıkarmayan aşk sarhoşluğu, halis baldan ırmaklar ise insanlara faydası olan işlerdir. )
16.
Onlardan bazısı seni dinliyor görünür, yanından ayrılınca da diğerlerine;
Az önce neler söylüyordu, diye sorarlar. O İlah böyle kimselerin kalbini (anlayışını) köreltir ve onlar heveslerine tabi olurlar,
17.
Doğru yolda olanların doğruluklarını arttırır ve onların koruyup korunmalarını sağlar,
18. Yoksa
onlar ansızın gelip çatacak olan kıyamet gününü mü bekliyorlar? Oysa onun
alametleri ortadadır, gelip çatınca zikir (Allah ilmi) neye yarar?
( Biz kıyamet alametlerinin kıyamete yakın ortaya çıkacağını zannederdik. Meğer bazı alametleri baştan beri görünmekteymiş. )
19. İyi
bil ki O İlah’tan başka ilah yoktur. Şu halde hem kendin hem de erkek ve kadın
diğer iman edenlerin günahları için af dile, çünkü O İlah nerelerden nasıl geldiğinizi ve nerede durduğunuzu bilir,
("Zenb": Suç, günah, kusur. "Mütekallib": Dönen, değişen, şekilden şekle giren. )
("Zenb": Suç, günah, kusur. "Mütekallib": Dönen, değişen, şekilden şekle giren. )
20. İman
edenler derler; Keşke sürekli sureler indirilse? Ama açık bir sure indirilince ve zikir (Allah ilmi) onda savaşı gerektirince
de imanı zayıf olanların ölüm korkusu içinde sana baktıklarını görürsün, oysa onlar için en doğrusu odur,
21. Sözünde durmak eski hukuktur. İş ciddiye bindiğinde O İlah’a verdikleri sözde
dursalar elbette kendileri için daha hayırlı olur,
22. Eğer
dönerseniz yeryüzünde kötülüğü arttırmış ve kendi yakınlarınızın ölümüne yol açmış olmaz mısınız?
23.
Böyleleri O İlah’ın tiksindiği sağır ve körlerdir,
24. Yoksa
okunanları düşünmüyorlar mı, yoksa anlayışları mı kapalı?
25.
Şüphesiz doğru yol belli olduğu halde arkasına dönüp kaçanı ölümden kurtulma
ümidiyle şeytan kandırmıştır,
26. Çünkü
onlar O İlah'ın indirdiğini sevmeyenlere; Bazı konularda sizin gibi
düşünüyoruz, demişlerdi. Oysa O İlah gizlediklerini biliyor,
27. İyi
de melekler (bilgeler) yüzlerine ve arkalarına vurup vefat (ahde vefa) ettirirken
ne olacak,
28. Bu
onların O İlah’ın sevmediği bir şeyi yapıp da sevdiği bir şeyi yapmadıkları
içindir. Bu yüzden yaptıklarını boşa çıkarmıştır,
29. Yoksa kalplerinde hastalık taşıyanlar O İlah’ın çirkin huylarını ortaya çıkarmayacağını mı
sandılar?
30.
Dileseydik onları sana gösterirdik de yüz ifadelerinden veya sözlerinin akışından
tanırdın, O İlah yaptıklarınızı iyi bilir,
31.
Aranızda savaşıp sabredenler belli olana ve yaptıklarınız açığa çıkana kadar
sizi imtihan edeceğiz,
32. Kafirler (kalp körleri), O İlah yolundan alıkoyanlar ve doğru yol belli olmasına rağmen elçiye karşı
gelenler O İlah’a hiçbir zarar veremezler ve yaptıklarını boşa çıkaracaktır,
33. Ey
iman edenler, O İlah’a ve elçisine itaat edin ki yaptıklarınız boşa gitmesin,
34. Şüphesiz kafir (kalp körü) olan, O
İlah'ın yolundan alıkoyan ve kafir (kalp körü) olarak ölenleri O
İlah onları asla bağışlamaz,
35. Barış
teklifiniz korktuğunuz için olmasın. O İlah sizinle beraberdir ve
yaptıklarınızı asla unutmayacaktır,
36.
Doğrusu dünya hayatı sadece hoş bir oyundur, eğer iman eder ve koruyup korunursanız
karşılığı verilir. O sizden mal mülk istemiyor,
37. Eğer
mal isteseydi ve zorlasaydı, cimrilik ederdiniz de iç yüzünüz ortaya çıkardı,
38. İşte
şimdi O İlah yolunda sarf etmeye çağrılıyorsunuz da içinizden kimisi cimrilik
ediyor, ama bilin ki kim cimrilik ederse ancak kendine cimrilik etmiş olur. O
İlah zengin siz fakirsiniz, eğer yüz çevirirseniz sizi yok eder ve yerinize
daha iyi başka bir toplum getirir.
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder