95 TİN (İncir)

İnsanla görünen O İlah adına,

1. Bak incir ve zeytine,

("Tin": İncir. "Zeytun": Zeytin.

Sadece ağaçlara ve meyvelere bakmakla kalırsanız, göreceğiniz şey sadece iki farklı ağaç ve iki farklı meyvedir. Kurandaki ağaçlara baktığınızda ise daha başka bir şey görürsünüz.

" Yoksa gökleri ve yeri yaratıp gökten size su indiren başka biri mi var? Onunla tek bir ağacını bile bitirmeye gücünüzün yetmediği güzel bahçeler yetiştirdik. O İlah varken başka ilah olur mu, doğrusu onlar ortak koşan bir toplum. Neml 27/60."

" Gökten bereketli bir su indirip onunla bahçeler ve hasat ettiğiniz tohumlar yetiştirdik, Ve sımsıkı dizili salkımlarıyla uzun hurma ağaçları. Kaf 50/9-10."

" Siz ilk yaratılışınızı bilirdiniz, şu halde neden hatırlamaya çalışmıyorsunuz.?
İsterseniz ekip biçtiğinizi düşünün,
Onları ziraat eden siz misiniz yoksa biz mi?
Dileseydik ot olarak bırakırdık da şaşırıp üzülür,
Eyvah bittik,
Aç açık kaldık, derdiniz.
Söyleyin ya tutuşturduğunuz ateş?
Siz mi yetiştirdiniz onun ağacını yoksa biz mi?
Biz onu kervanlar için bir fayda ve ibret yaptık,
Artık yüce rabbinin ismini dile getir. Vakıa 56/62-74."

Gördüğünüz gibi ayet incir ve zeytine bakmamızı istemiyor, onları yetiştiren rabbimize bakmamızı istiyor. Ama Cin suresindeki cinlerin yaptığı gibi uydurarak değil, uydurmadan bakmamızı istiyor. Eğer göremezseniz surenin son ayetine bakın, orada kendisi açıklıyor. )        

2. Bak gelişmenin geçmişine,

("Tur": Gelişme. "Sinn": Yaş, yaşanmış olan zaman. "Sinin": Geçmiş seneler, tarih. 

Tur Arapçada çok bilinen yaygın bir kelime değil. Kuran'da bu sure dışında, Müminun 23/20 ve Kasas 26/29,46 ayetlerinde üç kere daha geçer. Kelime hakkında yapılan yorumlar İbranice kökenli olduğunu gösteriyor. Sözlüklerde ve tefsirlerde dağ anlamı verilir. Ancak Elmalılı rivayetlerden hareketle, Tur'u diğer dağlardan ayıran önemli bir fark olduğunu söylüyor. Bu fark, meyve veren ağaçlarla dolu bakımlı ve güzel dağlar olmasıymış.  

Elmalılı'nın bu alıntılarını okuduğumda aklıma ilk gelen eski bir atasözü oldu; "Bakarsan bağ olur, bakmazsan dağ olur." 
Bu anlatılanların günümüz Türkçesindeki tam karşılığı tarımsal yenilikler, başka bir ifadeyle Mezopotamya'da ve Mısır civarında gerçekleştirilen bilimsel gelişmelerdir. )

3. Bak şu korunmuş topraklara,

( Mekke ve civarındaki korumaya dikkat çekiliyor. Kabe'nin inşa nedenini ve bu korumanın iç yüzünü Hac suresinde görebilirsiniz.)

4. Şüphesiz biz insanı göklere yükselebilecek bir yetenekte şekillendirdik de,

("Takvim": Eğriyi doğrultmak, düzene sokmak, kıvamına getirmek, kıymetlendirmek. "Hasen": Güzel. "Ahsen": En güzel, en iyi. )

5. Sonra hayvandan bile aşağı eski haline geri çevirdik,

("Sefil": Sefalet çeken, yoksul, aşağılık, adi. "Esfel": En yoksul, en aşağılık. "Redd": Reddetmek, geri çevirmek.)

6. Ancak iman edip içten olanlar hariç, onlara kesintisiz bir ödül var,

7. Buna rağmen sana dini yalanlatan nedir,

8. O İlah bilgelerin bilgesi değil mi? 

("Hakim": Herkesin bilmediğini bilen, bilge, Allah'ın isimlerinden biri. "Ahkem": En iyi, en güzel, en yüksek, en bilge. )

***


6 yorum:


  1. -ZEYTİN-
    .
    On iki sıptlık Yahuda krallığı Yehova’ya sadık kaldığı sürece “iyi meyvası ile güzel, yeşil zeytin ağacı” gibiydi.

    -RAB sana meyvesi ve biçimi güzel, Yaprağı bol zeytin ağacı adını vermişti. Ama güçlü fırtına koptuğunda Ağacı tutuşturacak; Dalları kırılacak.
    -Seni dikmiş olan Her Şeye Egemen RAB, Başına felaket getirmeye karar verdi. Çünkü İsrail ve Yahuda halkları Kötülük yaptı, Baal`a buhur yakarak beni öfkelendirdiler. (Yeremya 11:16-17) Tevrat.
    -------------------------------
    Her yıl ürün veren ve neredeyse yok edilemeyen zeytin ağacı, bize Tevrat'ta Yahova'nın şu vaadini hatırlatır: “Kavmimin günleri ağacın günleri gibi olacak, ve seçtiklerim kendi ellerinin işini eskitecekler.”

    -Yaptıkları evde başkası oturmayacak; kurdukları bağın meyvesini başkası yemeyecek. Halkımın ömrü ağacın (Zeytin) ömrü gibi uzun olacak.Seçtiklerim ellerinin eserlerini doya doya kullanacaklar. (İşaya 65:22) Tevrat
    --------------------------------
    Allah'a hizmet edenlerin zeytin ağaçlarına benzetilmesi şaşırtıcı değildir. Davud “Allahın evinde yeşil zeytin ağacı gibi” olmayı istemişti.

    -Ben ise, Tanrı’nın evinde yemyeşil bir zeytin ağacı olurum,
    Devirler boyu, sonsuza dek, Tanrı’nın vefalı sevgisine güvenirim. (Mezmur 52:8) Tevrat
    ---------------------
    Musa peygamber 3.500 yıldan uzun bir zaman önce İsrail topraklarını ‘iyi diyar, ZEYTİN YAĞI DİYARI’ olarak tanımlamıştı.

    -Çünkü Tanrın Yehova seni güzel bir diyara götürüyor. Orası dağlardan ve ovalardan çıkan pınarlar, dereler, derin su kaynakları diyarıdır; buğday, arpa, asma, incir ve nar diyarı, zeytin ve bal diyarıdır. (Tesniye 8:7- 8) Tevrta
    ------------------------
    İsrailoğulları’nın, bu ağacı değerli yağından ötürü sevdiklerine kuşku yok. Zeytinyağı ile yanan kandillerle evlerini aydınlatıyorlardı.

    -“İsrailoğullarına emret; aydınlatma için, kandil devamlı yansın diye sana dövülmüş zeytinden halis zeytinyağı getirsinler.(Levililer 24:2) Tevrat.
    ----------------------
    Bu “zeytin fidanları” nelerdir ve Davut Peygamberr onları neden oğullara benzetiyor?

    -Evinin içinde karın,Meyveli asma gibi olur. Sofranın etrafında oğulların zeytin fidanları gibi olur. (Mezmur 128:3) Tevrat.
    -----------------
    Zeytin ağacının yeni sürgünlerinin devamlı şekilde gövdesinin dibinden çıkması, diğer ağaçlarda görülmeyen bir durumdur. Gövdesi kesilse bile ağaç ölmez yeni sürgün verip hayatına devam eder. Ağacı öldürmenin tek yolu kökünden söküp atmaktır.
    Onun Eyüp Peygamber İnsan ömrünü çabucak solup giden bir çiçeğe benzetti.

    -“İnsan ki, kadından doğar,Ömrü kısadır, sıkıntıya doyar.Çiçek gibi çıkar ve dalından koparılır; Gölge gibi geçip gider; bir hiç olur. (Eyüp 14: 1-2)

    Eyüp Peygamber yine bir benzetme yaptı. Eyup , “Bir ağaç için Zeytin ağacı için ümit vardır” dedi. “Kesilse yine sürer, ve onun filizleri eksik olmaz.” dedi.

    -Çünkü bir ağaç için bile umut vardır. Kesilse de yine sürgün verir,
    Filizleri tükenmez.(Eyub 14:7)

    Eyüp Peygamber ağaçtan bahsetmeyip ''benzetme'' yapmaktadır.


    Bunun yanında Yabani Zeytin ağaçlarından (Tanrı'nın yolundan yürümeyen) çokça bahis vardır Tevrat'ta.

    YanıtlaSil
  2. -ZEYTİN-
    .
    -İNCİL-


    Pavlus İsa Mesih'in Yahudi öğrencilerini simgesel bir zeytin ağacının dallarına benzetti.
    Yahudilerin birçoğu İsa Mesih'i reddetmişlerdi. İsa Mesih'i reddederek Allah'ın İsraili’nin gelecekteki koyunlarını yetersiz hale getirmişlerdi. İnananlar küçük bir sürü halindeydi.

    -Ey küçük sürü, korkma! Çünkü Babanız krallığı size vermeyi uygun gördü. (Luka 12:32)
    ----------------------
    Böylece İsa Mesih'i kabul etmeyen Yahudiler budanıp atılan simgesel zeytin dalları haline geldiler. İsa Mesih'den sonra yabancı uluslardan da insanlar seçildi. Bu durum sanki yabani bir zeytin ağacının dallarının tabii bir zeytin ağacına aşılanması gibiydi. İsa’nın Yahudi olmayan takipçileri Zeytin ağacının bereketinin köküne ortak olabilirlerdi.

    -Ancak, dallardan bazıları kesildiyse ve sen, yabani zeytin ağacı olduğun halde, dallar arasına aşılanarak zeytin ağacının güçlü köküne ortak oldunsa, (Romalılar 11:17)
    -----------------------------------
    Bir çiftçi için yabani bir zeytin ağacını, bahçede yetişen bir zeytin ağacına aşılamak düşünülemezdi ve doğaya aykırı idi.

    -Eğer sen aslında yabani zeytin ağacı dalıyken kesilip doğaya aykırı olarak diğer zeytin ağacına aşılandınsa, o ağaca kendi dallarının aşılanması çok daha kolay değil midir? (Romalılar 11:24)
    ------------------------------

    Pavlus, zeytin ağacının sadakatsiz Yahudi dalları budandığından, kibirlenip itaatsizlik ederek Yehova’nın onayını yitiren birinin başına da aynısının gelebileceğini belirtti.

    -Belki şöyle diyeceksin: “Ben aşılanayım diye dallar kesildi.” Tamam, onlar imansızlıklarından ötürü kesildi, sen ise imanın sayesinde duruyorsun. Yine de böbürlenme, kork. ((Romalılar 11:19, 20)
    -----------------------
    Tevrat ve İncil'de zeytinyağına hem literal hem de mecazi değinmeler vardır. Benzetmeli anlatım. Eski zamanlarda iyileşme sürecini çabuklaştırmak üzere yara bereler ‘yağla yumuşatılırdı. Yani ne demek, ELÇİ İLE İYİLEŞTİRİYOR. ALLAH TEKRAR ELÇİ GÖNDERİYOR.

    -Tepeden tırnağa sağlam bir yeriniz yok. Yara bere içindesiniz, yeni kamçı izleriyle dolusunuz. Yaralarınız ne sıkılmış, ne sarılmış ne de yağla yumuşatılmış. (İşaya 1:6) - Tevrat.
    -----------------------------------------------------

    Müminun 20: Ve (daha çok) Tur-i Sina'da çıkan bir ağaç (türü de yarattık); o yağlı ve yiyenlere bir katık olarak bitmekte (ürün vermekte)dir.

    YanıtlaSil
  3. -İNCİR-

    ''İncir çekirdeği çok olduğu için çokluk alemine alemlere, Zeytin de çekirdeği tek olduğu için birliğe tevhide dalalet ediyor'' diye ve benzeri birçok komik tefsirler yapılsa da işin aslının öyle olmadığı kanaati taşımaktayım.
    Eski İsrail’de bağların kenarlarında yetişen incir ağaçları, tarlada çalışanların mola verince dinlenecekleri güzel yerlerdi. O nedenledir ki incir ağacı barış refah bolluğu temsil eder. Allah'ın krallığı zamanında insanlar barış bolluk refah içerisindeydiler.
    .
    -Dan`dan Beer-Şeva`ya kadar Yahuda ve İsrail halkının her bireyi Süleyman`ın yaşamı boyunca kendi asması ve incir ağacı altında güvenlik içinde yaşadı. (1. Krallar 4:25)
    .
    Ne alaka şimdi; işi gücü yok milletin İncir ağacının altında püfür püfür esen serin rüzgarın altında mı oturuyorlarmış diye düşünebilirler. Kuran diliyle teşbih yani müteşabih bunlar. Oturma falan yok. Herkes bolluk bereket içinde demek istiyor.
    .
    Allah'ın ahir zamanda ki krallığı zamanında yine Tevrat'ın bildirimine göre herkes kendi İncir ağacı altında oturacak ve komşunu da davet edecek. Kuran'da Mehdi yok diyenler biliyorum ki, benim olduğum yerde İncir yetişmiyor bunlar İsrailiyat diyecek.
    -Herkes kendi asmasının, incir ağacının altında oturacak. Kimse kimseyi korkutmayacak. Bunu söyleyen, Her Şeye Egemen RAB`dir.
    Mika 4:4- Tevrat.
    -O gün her biriniz komşusunu asmasının, incir ağacının altında oturmaya çağıracak.` Böyle diyor Her Şeye Egemen RAB.”
    Zekeriya 3:10- Tevrat.

    YanıtlaSil
  4. -İNCİR-
    Tevrat ve İncil'de, İncir ve İncir ağaçları çoğu zaman simgesel olarak ifade edilir. Örneğin,Yeremya Peygamber sürgüne gönderilenler ve geride kalanlarla ilgili bir değerlendirmede bulunarak sürgündekileri ''İYİ İNCİRLERE'' benzetirken, sürgünden arta kalanları ''ÇÜRÜK İNCİRLERE'' benzetir. Yeremya, incir metaforuyla teşbihiyle sürgündekilerin kutsal toprakları yeniden imar edeceklerini, geride kalanların ise daha fazla yıkım yaşayacaklarını ileri sürerek, Yahudi milletinin geleceğini geride kalanlarda değil, sürgündekilerde gördüğünü açıkça ortaya koyar. Ayrıca ''Onlar benim halkım olacaklar, ben de onların Tanrı’sı olacağım'' (Yeremya, 24:7). Sözleriyle sürgünden dönenlerin seçilmişliğine vurgu yapar.
    .
    Yeryüzüne tekrar gelecek olan İsa Mesih ve Kral Mesih'in (Mehdi) dedesi Davut tarafından çürük incirler lanetlendiği Kuran'da belirtilir.
    -İsrailoğullarından inkâr edenlere, Davud ve Meryem oğlu İsa diliyle lanet edilmiştir. Bu, isyan etmeleri ve haddi aşmaları nedeniyledir. (Maide 78)

    Diliyle derken kasıt Zebur ve İncil. Davut'un Zebur'unda araştırmadım bu konuya teksif olmuş biçimde bakmadığım için bilmiyorum şimdilik. Fakat İncil'de lanetlenme durumu mevcuttur. Üstelik İncir metaforu üzerinden. İlahiyatçılarımız bunları eleyip insanların önlerine koymalılar esasında.

    İncil'de mevcut şöyle ki:
    İsa Mesih, kendini inkar eden Yahudilerin kötü ruhi durumunu örneklemek için incir ağacını kullandı.

    -Ötede yapraklı bir incir ağacı gözüne çarptı, belki üzerinde meyve vardır diye bakmak için ona yöneldi. Ağacın yanına vardığında yapraktan başka bir şey bulamadı; aslında incir mevsimi değildi. Bunun üzerine ağaca, “Artık sonsuza dek kimse senden meyve yemesin” dedi. Bu sözünü öğrencileri de duydu. (Markos 11:13-14)
    ''Aslında İncil mevsimi değil di'' derken metaforik izah olduğunun şifresi sunulmakta aslında. Çünkü O Tanrı’yı memnun edecek meyveler vermemişti ve sonunda İsa Mesih'i reddetmişti.

    -Sabah erkenden incir ağacının yanından geçerlerken, ağacın kökünden kurumuş olduğunu gördüler. Petrus olayı hatırlayarak, “Öğretmen bak, lanetlediğin incir ağacı kurumuş” dedi.(Markos 11:20-21)
    İsa Mesih, önemli bir ders vermek için de incir ağacını kullandı. Ve şöyle dedi:
    -İncir ağacından mesel öğrenin: Dalı yumuşayıp yapraklarını sürdüğü zaman, bilirsiniz ki yaz yakındır. Böylece siz de bütün bu şeyleri görünce, bilin ki o yakındır, kapılardadır. (Matta 24:32, 33)

    İncir ağacının parlak yeşil yaprakları dikkat çekicidir ve yazın gelişinin açık bir işaretidir.
    -Sonra İsa onlara bir örnek verdi: “İncir ağacına ve diğer tüm ağaçlara bakın: Onların tomurcuklanmış olduğunu gördüğünüz zaman yazın yakın olduğunu hemen anlarsınız. Aynı şekilde, bunların olduğunu gördüğünüzde anlayın ki, Tanrı’nın krallığı(Yani Mehdiyet) yakındadır. (Luka 21:29-31)
    Tevrat'ta ve İncil'de İncir ve incir ağacı hakkında daha birçok sembolik ifadeler anlatımlar mevcut hepsini buraya alabilmemiz mümkün değil elbet.
    Kuran'da da özellikle ZEYTİN ve İNCİR aynı anda zikredilir. ''İncir'e ve Zeytin'e.. (Tin 1) denilir.

    YanıtlaSil
  5. Sure bütünlüğü alındığında Zeytin İncir Tur-u Sina , Emin Belde ve insanın ahsani takvim yaratılış ve aşağıların aşağısına düşmeleri. Lakin İyi amel işleyenler müstesna tutulacak. Belki de eski kavimler İncir ve Zeytin iken yoldan çıkıp aşağıların aşağısına düştüğünü bahsetmekte sure.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vaktiyle bu konuyu kelimeleri araştırmıştım elde edebildiklerim şunlardı:

      Tevrat'a göre Musa Peygamberin Tanrı'yla ahitleştiği dağ Hor-ev (yada Horeb) dağıdır. Tanrı dağı diye de geçer. Sina dağı olarak da anılmış olsa da kanaatimce Sina dağı özel bir dağ ismi olmayıp, Sina yarımadası, Sina Çölü rotası üzerinde herhangi bir dağ anlamında genelleme yapılarak söylenmektedir. Sina Dağı (Sina yarımadası, Sina çölü yanında bulunan herhangi bir dağ ), Asıl olarak Horev dağı olarak geçmektedir adı.

      - Tanrımız RAB Horev Dağı`nda bizimle bir antlaşma yaptı.
      Yasa'nın Tekrarı 5:2
      - Kulum Musa`nın yasasını, bütün İsrail`e iletmesi için Horev Dağı`nda ona verdiğim kuralları, ilkeleri anımsayın.
      Malaki 4:4


      Tevrat'ın başka yerlerinde Sina Dağı olarak ifade edilir, belirttiğim gibi Sina rotası üzerinde olan dağlardan bir dağ anlamında.

      - RAB`bin Sina Dağı`nda Musa aracılığıyla kendisiyle İsrail halkı arasına koyduğu kurallar, ilkeler, yasalar bunlardır.
      Levililer 26:46

      .
      Hor: Kayalık tepe dağ anlamına gelmektedir. Arapçaya bu Tur olarak geçme ihtimali var. Sina ise hem yarımadanın hemde bu yarımadanın ortasında ki çölün ismidir.

      Müminun 20. Ayette geçen Tur-i Sina literal anlamda halkın diliyle ''Fakir toprakların zengin ağacı'' olan zor şartlara mukavemet gösterebilen Zeytin ağacının, Musa Peygambere vahiy verilmiş bölgenin adı özel olarak belirtilmesi şeklinde değil; taşlık kayalık çöl ortamında (sina diyerek çöl kasıt olabilir) meyve verebildiği kasıttır belki de diye düşünmekteyim. Amiyane bir örnek olacak belki de günümüzde bazı özel markaların genel anlamı ifade ettiği gibi, Çiti deterjan markasının çitilemek yani deterjanlamak yıkamak anlamında olduğu gibi.

      Bunun yanında Tur (kayalık, kayalıktan oluşan dağ tepe) Tur'un kayalığın İsrailoğulları üzerine kaldırılması,
      Rabbin Musa'ya hitaben:

      -Ben Horev Dağı`nda bir kayanın üzerinde, senin önünde duracağım....
      Mısır'dan Çıkış 17:6- Tevrat.

      Yine İncil yazarlarınca Rab ilan edilen ve İsa Mesih'i Tevrat'ın Yehova'sı ile ölçüştürülüp yarıştırılan haşa, kul ve peygamber olan İsa Mesih'in sözde yardımcısı Petrus'u kaya olarak nitelendirip Petrus'a kastederek:

      - Ben de sana şunu söyleyeyim, sen Petrus`sun ve ben kilisemi* (Öğretilerimi) bu kayanın üzerine kuracağım. Ölüler diyarının kapıları ona karşı direnemeyecek.
      Matta 16:18- İncil

      Demesi yine aynı biçimde kayalık dağı akıllara getirmekte, (Kilise kelimesi üç anlama gelmekte Mabet, Öğreti, Topluluk) Tur'un İsrailoğulları üzerine kaldırılması tefsirlerde belirtildiği gibi yerinden sökülüp aklın ihtiyarını alır biçimde şemsiye, güneşlik yapılması şeklinde değil öğretileriyle sorumlu tutulması anlamını taşımakta.

      İsrailoğullarının Tanrı'yı ''kaya'' diye nitelendirmesi belki de bu yüzden. Hor-ev'in kayalıklı dağ olmasından. Kuran'ın diliyle Tur.

      -Var mı RAB`den başka tanrı? Tanrımız`dan başka kaya var mı?
      2. Samuel 22:32



      Sil