73 MÜZZEMMİL (Elbisesine bürünen)

İnsanla görünen O İlah adına,

1. Ey elbisesine bürünen,

( Bu sureye adını veren Müzzemmil ve bir sonraki 74. sureye adını veren Müddessir kelimelerinin Türkçeye tercümesinde sıkıntılar var. İki farklı kelime olmalarına karşı Türkçe meallerde her ikisi de “elbisesine bürünen, örtünen, gizlenen” şeklinde çevriliyor ve aralarındaki fark yeterince ortaya konulamıyor. Araştırmacı Cengiz Yardım, 22 Ekim 2016 tarihli “Müzzemmil ve Müddessir’in İzdüşümleri” başlıklı makalesinde bu konuyu ele almış. 

Özetle şöyle diyor; " Her iki kelime de kökleri dahil Kuran’da sadece birer defa geçtiği için, surelerin bütünlüğünü bilmiyorsanız bu farkın ne olduğunu ancak eski Arapça sözlüklerin örnek cümlelerinden çıkarabilirsiniz. 
Müzzemmil kelimesi tek bir elbiseye bürünmek, Müddessir kelimesi ise birden çok elbiseye bürünmek demektir."


Elbise, giysi, örtü kavramlarına geri dönecek olursak.. Yazının icat edildiği günden bu yana elimize geçen metinler, insanın soğuğa ve sıcağa karşı fiziksel korunma ihtiyacından doğan örtünme fiilinin zaman içinde önce gücü ve sosyal statüyü ifade eden boynuz, kanat, kemer, kaftan, başörtüsü gibi sembollere, daha sonra da ayıp, namus, kanaat, cesaret, cömertlik gibi zihinsel soyut kavramlara dönüştüğünü gösteriyor. Bu gelişmenin fiziksel izlerini askeri ve dini kıyafetlerde, zihinsel izlerini ise Sümer tabletleri başta olmak üzere Kuran, Tevrat ve İncil’de hala görebiliyoruz. 
)

2. Bazısı hariç geceleri kalk,

3. İster gecenin yarısı kadar, ister biraz daha azı,

4. Veya istersen biraz daha çoğu, ve okunanları ağır ağır düşün,

("Kuran": Okunan, okumalar. "Kuran-ı Kerim": Zengin okumalar.)

5. Muhakkak ki sana önemli sözler ileteceğiz,

6. Kuşkusuz geceler okuma için daha uygun ve daha etkilidir,

("Naşie": Gecenin ve gündüzün ilk saatleri, uykudan uyanma hali, delil, zuhur, ansızın belirmek, görünmek. "Leyl": Gece. "Eşedd": Daha şiddetli, daha etkili. "Akvem": Daha doğru, en doğru. "Kil": Söz, kelam.) 

7. Kuşkusuz gündüzleri seni uzun süre meşgul edecek işlerin vardır,

8. Rabbinin ismini düşün ve tüm benliğinle Ona yönel,

( Hz. Muhammet'in bu ilk gecelerde özellikle Allah, Rahman ve Rahim isimlerini çalıştığını düşünürüm.)

9. O doğunun da (insanlığın doğuşunun) batının da (insanlığın ikinci doğuşunun) rabbidir, Ondan başka ilah yoktur, öyleyse Ona dayan,

10. Söylenenlere sabret ve onların yanından güzellikle ayrıl,

11. Kendilerine dünyalık verdiğim o yalancıları bana bırak, biraz sabret,

12. Şüphesiz onları ağır boyunduruklar ve yakıcı ateş bekliyor,

13. Öyle derin bir acı ki yedikleri bile boğazlarından geçmez olur,

14. O gün yeryüzü şiddetle sarsılır, dağlar (alimler, dinler) dağılıp kum yığınına döner,

15. Şüphesiz firavuna gönderdiğimiz gibi size de şahitlik edecek bir elçi gönderdik,

16. Fakat firavun elçiye büyüklük tasladı da bunun üzerine ağır bir tutuşla yakaladık,

("Asi": Karşı gelmek, isyan etmek. "Vebl": Ağır ve vahim olma. )

17. Eğer siz de kafirlik ederseniz (kalp körlüğü ederseniz), gençleri bile ihtiyarlatan o günden nasıl korunursunuz?

18. O gün gök (bilgelik) parçalanmış, Onun sözü gerçekleşmiştir,

19. Doğrusu bunlar birer hatırlatma, artık dileyen rabbine giden bir yol tutar,

20. Şüphesiz rabbin senin ve seninle birlikte olan bazılarının, gecenin üçte ikisinde, yarısında veya üçte birinde uyanık olduğunu biliyor. Ne var ki gündüzü ve geceyi belirleyen O İlah bunu herkesin yapamayacağını bildi de, mazeretlerinizi kabul edip yükünüzü hafifletti. Artık okunanlardan gücünüz yettiği kadar okuyun. O İlah bildi ki kiminiz hasta, kiminiz iş güç peşinde yorulmuş ve kiminiz de O İlah yolunda savaşıyor olursunuz. Bu yüzden gücünüz yettiği kadar okuyun, namazı (duayı) yükseltin, malınızdan verip temizlenin ve O İlah’a güzel ödünçler verin. Verin ki verdiğinizin daha çoğunu O İlah katında bulasınız. O İlah’tan af dileyin, şüphesiz O İlah merhametiyle kusurları örtendir.

( Müfessirlerin çoğu bu son ayetin Medine döneminde indiği konusunda hemfikirdir. Bu ayet Kuran’ın “nesih” ve “müteşabih” kavramlarına açıklık getirmesi nedeniyle önemlidir. )

***



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder